Δημοσιεύτηκε την 31η Ιουλίου 2017 στο ΦΕΚ 107 Α’ ο Νόμος 4483/2017 για τους ΟΤΑ με τον οποίο καθίσταται και πάλι υποχρεωτική η επισύναψη σε κάθε μεταβιβαστικό συμβόλαιο βεβαίωσης του οικείου ΟΤΑ περί μη οφειλής ΤΑΠ. Η επαπειλούμενη κύρωση είναι η ακυρότητα των συμβολαίων που θα συνταχθούν χωρίς τη βεβαίωση αυτή, μια κύρωση που αποπνέει κυριολεκτικά «νομική βαρβαρότητα», όπως τόνισε ο Πρόεδρος της ΠΟΜΙΔΑ κ. Στράτος Παραδιάς στην ομιλία του στη σχετική Κοινοβουλευτική Επιτροπή, διερωτώμενος σε τι φταίει ο ανύποπτος αγοραστής να χάσει το σπίτι του, αν ο συμβολαιογράφος λησμονήσει την επισύναψη της βεβαίωσης αυτής...
Η διάταξη αυτή (άρθρο 59) ισχύει αυτόματα από τη δημοσίευση του νόμου αυτού, χωρίς καμιά μεταβατική περίοδο, με αποτέλεσμα, επειδή δεν έχει εκδοθεί, και ούτε κανείς πότε θα συμβεί αυτό, σχετική εγκύκλιος του υπουργείου Εσωτερικών, ούτε οι υπηρεσίες των ΟΤΑ εφαρμόζουν νέες νομικές διατάξεις όταν δεν τους έχει κοινοποιηθεί και η σχετική εγκύκλιος, να υπάρξει πρακτική αδυναμία σύνταξης μεταβιβαστικών συμβολαίων για ικανό χρονικό διάστημα.
Με την ισχύ της διάταξης αυτής ο φόβος μας είναι ότι θα αναβιώσει το απαράδεκτο φαινόμενο που είχε παρατηρηθεί κυρίως σε μικρούς ΟΤΑ, της αδικαιολόγητης και ετσιθελικής μη χορήγησης της βεβαίωσης αυτής σε ιδιοκτήτες οικοπέδων ως μέσο πίεσής τους για να μην ανοικοδομήσουν, ή για να τα εκχωρήσουν στον ίδιο το Δήμο με μικρό ή και χωρίς αντάλλαγμα!
Με τον τρόπο αυτό αυξάνεται σε έως και 23 ο αριθμός των δικαιολογητικών που απαιτούνται για τη σύνταξη συμβολαίων μεταβίβασης ακινήτων, ενώ αναμένεται περαιτέρω διόγκωσή του από την εφαρμογή των διατάξεων περί «ταυτότητας κτιρίου» με το υπό κατάθεση πολεοδομικό νομοσχέδιο του υπουργείου Περιβάλλοντος, στο οποίο θα προβλέπεται και η δυνατότητα κάθε ιδιοκτήτη ή ενοικιαστή να ακυρώνει κάθε μίσθωση ακινήτου επικαλούμενος πραγματική ή φανταστική πολεοδομική αυθαιρεσία του, με αποτέλεσμα να διαλυθεί η μισθωτική αγορά και να φορτωθούν οι πολεοδομίες με χιλιάδες καταγγελίες.
ΠΟΥ ΕΠΙΒΑΛΛΕΤΑΙ ΤΑΠ: Τα ακίνητα επί των οποίων επιβάλλεται υπέρ των Δήμων Τέλος Ακίνητης Περιουσίας (ΤΑΠ), προσδιορίζονται από τις διατάξεις του άρθρου 24 παρ. 1 (εδ. α και β) του ν.2130/1993, σύμφωνα με τις οποίες:
«Από 1ης Ιανουαρίου 1993 επιβάλλεται υπέρ των δήμων και κοινοτήτων τέλος, το οποίο υπολογίζεται επί της αξίας της ακίνητης περιουσίας που βρίσκεται εντός της διοικητικής τους περιφέρειας κατά τις ακόλουθες διακρίσεις: α] Στα πάσης φύσεως ακίνητα που βρίσκονται εντός εγκεκριμένου σχεδίου πόλεως ή εντός των ορίων οικισμών υφιστάμενων προ του έτους 1923 ή εντός ορίων οικισμών πληθυσμού κάτω των δύο χιλιάδων (2.000) κατοίκων. β] Στα κάθε είδους κτίσματα που βρίσκονται εκτός εγκεκριμένου σχεδίου πόλεως ή εκτός των ορίων οικισμών υφιστάμενων προ τους έτους 1923 ή εκτός ορίων οικισμών πληθυσμού κάτω των δύο χιλιάδων (2.000) κατοίκων» .
Οι ανωτέρω διατάξεις ουδέποτε καταργήθηκαν και εξακολουθούν να ισχύουν. Η μόνη διάταξη που είχε καταργηθεί είναι η παρ. 18 του άρθρου 24 του ν.2130/1993, που ορίζει τις υποχρεώσεις των συμβολαιογράφων για προσάρτηση της σχετικής βεβαίωσης, η οποία και επανήλθε αυτούσια, χωρίς καμία μεταβολή στο λεκτικό της, με ισχύ από 31-07-2017. Συνεπώς δεν απαιτείται προσάρτηση βεβαίωσης περί μη οφειλής Τ.Α.Π. στη μεταβίβαση αγροτεμαχίου. Εάν εντός αυτού υπάρχει κτίσμα, επιβάλλεται τέλος μόνο για το κτίσμα, για το οποίο και εκδίδεται η σχετική βεβαίωση. Επίσης δεν επιβάλλεται τέλος ακίνητης περιουσίας στο δικαίωμα αποκλειστικής χρήσης ανοικτών θέσεων στάθμευσης, σύμφωνα με γνωμοδότηση του Ν.Σ.Κ.
ΑΥΘΑΙΡΕΤΑ: Σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 24 παρ. 8 του ν.4178/2013, «για τις αυθαίρετες κατασκευές και αυθαίρετες χρήσεις προ της 28-11-2011, που εξαιρούνται της επιβολής κυρώσεων, με βάση τις διατάξεις του παρόντος νόμου, …. δεν οφείλονται αναδρομικά πρόστιμα και τέλη, όπως το τέλος ακίνητης περιουσίας, καθαριότητας κ.λ.π.». Με τη διάταξη αυτή ορίζεται ρητά ότι απαγορεύεται η αναδρομική επιβολή Τ.Α.Π. επί των αυθαιρέτων. Παρά το γεγονός ότι με το άρθρο 32 του ν.4304/2014, εισάγεται εικοσαετής παραγραφή για τις αποδόσεις φόρων και λοιπών τελών στους Ο.Τ.Α., η διάταξη της παρ. 18 του άρθρου 24 του ν.4178/2013, είναι ειδική και εξακολουθεί να ισχύει, εφόσον δεν καταργήθηκε ρητά με άλλη ειδική διάταξη.
Επισυνάπτουμε τον πλήρη κατάλογο των ισχυόντων έως 23, πλέον, απαιτουμένων δικαιολογητικών, με μέσο όρο 11 δικαιολογητικών για κάθε συνήθη δικαιοπραξία.
* ΣΥΝΟΠΤΙΚΟΣ ΚΑΤΑΛΟΓΟΣ ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΩΝ ΕΓΓΡΑΦΩΝ ΓΙΑ ΣΥΝΤΑΞΗ ΣΥΜΒΟΛΑΙΟΓΡΑΦΙΚΩΝ ΠΡΑΞΕΩΝ ΕΠΙ ΑΚΙΝΗΤΩΝ
Ιούλιος 2017
Προς ενημέρωση παραθέτουμε έναν συνοπτικό ενδεικτικό κατηγοριοποιημένο κατάλογο των ισχυόντων εγγράφων που κατά περίπτωση απαιτούνται για τη σύνταξη μεταβιβαστικού συμβολαίου ακινήτων (συνήθως δέκα δικαιολογητικά ανά συμβόλαιο!!!). Με σχέδιo νόμoy τoy Υπουργείoυ Ενέργειας προβλέπεται να προστεθούν και άλλα έγγραφα που αφορούν την «Ταυτότητα Κτιρίου» και το "Παρατηρητήριο Δομημένου Περιβάλλοντος"!!!!
Ο πλήρης κατάλογος στην ιστοσελίδα μας www.pomida.gr
Α. Πιστοποιητικά/δηλώσεις για μη οφειλή προς το δημόσιο:
Β. Πιστοποιητικά / δηλώσεις για μη οφειλή προς Ο.Τ.Α. κλπ.
Γ. Βεβαιώσεις μηχανικών, μηχανολόγων, τοπογράφων κλπ.
Δ. Έγγραφα από το Εθνικό Κτηματολόγιο
Ε. Πιστοποιητικά για δασικά-παραμεθόρια ακίνητα
ΣΤ. Δικαιολογητικά για γονικές παροχές – δωρεές
ΑΠΑΙΤΟΥΝΤΑΙ ΟΛΑ ΤΑ ΠΑΡΑΠΑΝΩ ΔΙΚΑΙΟΛΟΓΗΤΙΚΑ εκτός από εκείνα με τους αριθμούς 4, 5, 9, 10β -εκτός αν το αγροτεμάχιο εντός Ζ.Ο.Ε. κτλ- και 21. Η φορολογική δήλωση (αρ. 5) αντικαθίσταται από τη Δήλωση Φόρου Γονικής Παροχής/Δωρεάς.
Ζ. Δικαιολογητικά για αποδοχές κληρονομίας
ΑΠΑΙΤΟΥΝΤΑΙ ΟΛΑ ΤΑ ΠΑΡΑΠΑΝΩ ΔΙΚΑΙΟΛΟΓΗΤΙΚΑ εκτός από εκείνα με αριθμούς 1, 3, 4, 5, 6β, 7, 8, 9, 10, 11, 12 -ως εκ περισσού γιατί αποδοχή αυθαιρέτων επιτρέπεται-, 13, 16 -προς ασφάλεια των συναλλαγών-, 17, 18, 19, 20, 21, 22. Η φορολογική δήλωση (αρ. 5) αντικαθίσταται από τη Δήλωση Φόρου Κληρονομιάς.