Δημοσιεύτηκε στο ΦΕΚ 241Α/23.12.2022, ως « Άρθρο 96 του Νόμου 5007/2022 και με τίτλο "Καθορισμός ανώτατου ορίου αναπροσαρμογής μισθώματος για εμπορικές και επαγγελματικές μισθώσεις ακινήτων για το έτος 2023», η τροπολογία του Υπουργείου Ανάπτυξης η οποία δεν επιτρέπει για τις εμπορικές μισθώσεις ακινήτων (π.δ. 34/1995), αναπροσαρμογή του μισθώματος που να υπερβαίνει σε ποσοστό το τρία τοις εκατό (3%), κατά ανώτατο όριο, σε σχέση με το μίσθωμα του έτους 2022, υπό τις οριζόμενες στη διάταξη αυτή εξαιρέσεις υπέρ της μεγάλης επενδυτικής ιδιοκτησίας.
Μελανό σημείο στη νέα ρύθμιση είναι το ότι το δεσμευτικό αυτό μέτρο επιβλήθηκε αποκλειστικά σε βάρος των μικρομεσαίων ιδιοκτητών καταστημάτων και γραφείων, ενώ εξαιρέθηκε ρητά από αυτό όλη η μεγάλη επιχειρηματική και επενδυτική ιδιοκτησία, αλλά και το ίδιο το Δημόσιο, όταν είναι εκμισθωτής! Πρόκειται για ένα απίστευτο μέτρο μοναδικής αντίστροφης κοινωνικοοικονομικής και ουσιαστικά αντιλαικής προσέγγισης, που στρέφεται εναντίον της μικρής και μεσαίας ιδιοκτησίας, ενώ ταυτόχρονα αφήνει ανενόχλητη την μεγάλη ιδιοκτησία και το Δημόσιο!
Το ακόμη όμως πλέον επικίνδυνο είναι ότι στο χρονικό βάθος τέτοιων μέτρων αναγκαστικής δέσμευσης του ύψους των μισθωμάτων, προστίθεται μοιραία η αναγκαστική παραταση της διάρκειας των μισθώσεων. Ο συνδυασμός των δύο αυτών μέτρων αποτελεί το επάρατο "Ενοικιοστάσιο", που ίσχυσε επί δεκαετίες στη χώρα μας εξ αιτίας της Μικρασιατικής Καταστροφής και του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου, που κατέστρεψε και ερείπωσε κυριολεκτικά το κτιριακό δυναμικό της χώρας μας.
Στην αιτιολογική έκθεση της διάταξης αναφέρονται τα εξής:
Αντιμετωπίζεται το ζήτημα της αναπροσαρμογής των μισθωμάτων για εμπορικές και επαγγελματικές μισθώσεις, ιδίως ενόψει των ιδιαίτερων παγκόσμιων συνθηκών, που επιδρούν αρνητικά στην οικονομία. Ο συνδυασμός της πανδημίας του κορωνοίού COVID-19, της ανάγκης για ταχεία μεταβολή του μοντέλου παραγωγής ενέργειας και της γεωπολιτικής κρίσης που προκλήθηκε στην Ουκρανία, προκάλεσε μια παγκόσμια αύξηση των τιμών του διεθνούς εμπορίου, που με τη σειρά της οδήγησε σε υψηλό πληθωρισμό και μείωση της αγοραστικής δύναμης των καταναλωτών. Σ' αυτό το πλαίσιο αναπροσαρμόζονται τα μισθώματα των εμπορικών και επαγγελματικών μισθώσεων, σταθμίζοντας τον τρέχοντα πληθωρισμό.
Προτεινόμενη διάταξη
Άρθρο 6 (96)
Καθορισμός ανώτατου ορίου αναπροσαρμογής μισθώματος για εμπορικές και επαγγελματικές μισθώσεις ακινήτων για το έτος 2023
1. Για τις εμπορικές μισθώσεις ακινήτων που εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής του π.δ. 34/1995 (Α' 30), επιτρέπεται, από την 1η Ιανουάριου 2023 έως και την 31η Δεκεμβρίου 2023, αναπροσαρμογή του μισθώματος που ανέρχεται σε ποσοστό τρία τοις εκατό (3%), κατά ανώτατο όριο, επί του μισθώματος του έτους 2022.
2. Η παρ. 1 δεν εφαρμόζεται στις μισθώσεις με εκμισθωτή:
α) Ανώνυμη Εταιρεία Επενδύσεων Ακίνητης Περιουσίας, της παρ. 1 του άρθρου 21 του ν. 2778/1999 (Α' 295), ή
β) εταιρείες, των οποίων η πλειοψηφία των ονομαστικών μετοχών, μεριδίων ή μερίδων ή δικαιωμάτων ψήφου ανήκει σε Οργανισμούς Εναλλακτικών Επενδύσεων, τους οποίους διαχειρίζονται Διαχειριστές Οργανισμών Εναλλακτικών Επενδύσεων, του ν. 4209/2013 (Α' 235) και η καταστατική έδρα των οποίων δεν βρίσκεται σε μη συνεργάσιμο στον φορολογικό τομέα κράτος, του άρθρου 65 του ν. 4172/2013 (Κώδικας Φορολογίας Εισοδήματος, Α' 167), και σε τρίτη χώρα που χαρακτηρίζεται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή ως υψηλού κινδύνου λόγω νομιμοποίησης εσόδων από εγκληματικές δραστηριότητες ή χρηματοδότησης της τρομοκρατίας, όπως ορίζεται στο άρθρο 16Α του ν. 4557/2018 (Α' 139) και στον Κανονισμό (ΕΕ) 2016/1675 της Επιτροπής, της 14ης Ιουλίου 2016, για τη συμπλήρωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2015/849 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου με την επισήμανση των τρίτων χωρών υψηλού κινδύνου που χαρακτηρίζονται από στρατηγικές ανεπάρκειες (L 254),
γ) επιχείρηση εκμετάλλευσης εμπορικού κέντρου, του άρθρου 2 της υπό στοιχεία 1093809/8296/1161/Β0014/15.10.2007 απόφασης του Υφυπουργού Οικονομίας και Οικονομικών (Β' 2022), που διαθέτει, κατ' ελάχιστο, συνολική επιφάνεια δεκαπέντε χιλιάδες (15.000) τ.μ. σε ένα ή περισσότερα επίπεδα ή,
δ) εταιρείες στο μετοχικό κεφάλαιο των οποίων συμμετέχει το Δημόσιο κατά ποσοστό εκατό τοις εκατό (100%), καθώς και οι θυγατρικές των εταιρειών αυτών.».
ΠΟΜΙΔΑ: Μονομερής και κοινωνικά άδικη η ρύθμιση...
"Μονομερή και κοινωνικά άδικη" θεωρεί η ΠΟΜΙΔΑ την παράταση του πλαφόν 3% στις εμπορικές μισθώσεις και για το 2023, με επιστολή της προς τον Πρωθυπουργό και τον αρμόδιο Υπουργό Ανάπτυξης Αδωνι Γεωργιάδη. Η ΠΟΜΙΔΑ διαμαρτυρήθηκε γιατί το μέτρο ανακοινώθηκε χωρίς να έχει προηγηθεί οποιαδήποτε συζήτηση και με την πλευρά των ιδιοκτητών, και χωρίς κανένα αντίβαρο υπέρ τους, όταν για την πλευρά των ευνοουμένων από τη ρύθμιση αυτή επαγγελματιών, έχει ληφθεί και λαμβάνεται σωρεία πλουσιοπάροχων μέτρων ενίσχυσής τους.
Η ΠΟΜΙΔΑ θεωρεί ότι αντί για την παράταση του άδικου και επικίνδυνου αυτού μέτρου, η καλύτερη άμεση και αποτελεσματική παρέμβαση που μπορεί και πρέπει να κάνει η κυβέρνηση υπέρ των ενοικιαστών, είναι επιτέλους η δραστική εκλογίκευση της φορολογικής επιβάρυνσης των μικρομεσαίων ιδιοκτητών των μισθωμένων επαγγελματικών ακινήτων και όχι η συνεχής λήψη μονομερών μέτρων εις βάρος τους!
Το πλήρες κείμενο της επιστολής έχει ως εξής:
Προς τον Πρωθυπουργό κο Κυριάκο Μητσοτάκη
Προς τον Υπουργό Ανάπτυξης κ. Αδωνι Γεωργιάδη
Ενταύθα Αθήνα, 6.12.2022
ΘΕΜΑ: Μονομερής και κοινωνικά άδικη η παράταση του πλαφόν 3% στις εμπορικές μισθώσεις!
Αξιότιμε κε Πρόεδρε, κε Υπουργέ
Ως γνωστόν, με το άρθρο 121 του Ν.4926/2022, επιβλήθηκε ως προσωρινό μέτρο ανώτατο ποσοστό αύξησης (3%) των μισθωμάτων στις μισθώσεις ακινήτων που υπάγονται στην κατηγορία των εμπορικών μισθώσεων για το έτος 2022. Σημειωτέον ότι το δεσμευτικό αυτό μέτρο επιβλήθηκε αποκλειστικά σε βάρος των μικρομεσαίων ιδιοκτητών καταστημάτων και γραφείων, ενώ εξαιρέθηκε ρητά από αυτό όλη η μεγάλη επιχειρηματική και επενδυτική ιδιοκτησία.
Χωρίς να έχει προηγηθεί οποιαδήποτε συζήτηση και με την πλευρά των ιδιοκτητών, με έκπληξή μας ακούσαμε σήμερα την εξαγγελία ότι η εις βάρος τους μονομερής και κοινωνικά άδικη αυτή ρύθμιση θα παραταθεί και για το επόμενο έτος 2023!
Το μέτρο αυτό, χωρίς κανένα αντίβαρο υπέρ των θυμάτων του, σε προσωπική βάση φέρνει σε απόγνωση σημαντικό αριθμό εκμισθωτών οι οποίοι από τα ποσά των μισθωμάτων που εισπράττουν υποχρεούνται να καλύψουν το βαρύτατο φόρο εισοδήματος, του οποίου δεν αλλάξατε στο παραμικρό την «δημευτική» κυριολεκτικά κλίμακα ενοικίων, που φθάνει έως και το 45% χωρίς αφορολόγητο, τον ΕΝΦΙΑ τον οποίο αυξήσατε δραματικά για όσους έχουν περιουσιακά στοιχεία άνω των 400.000 ευρώ, τις δανειακές υποχρεώσεις όσων αγωνίζονται να είναι συνεπείς σε αυτές, παρότι αυξήθηκαν σημαντικά τα επιτόκια το τελευταίο διάστημα και την πολυδάπανη επερχόμενη υποχρεωτική ενεργειακή αναβάθμιση των κτιρίων τους, επί ποινή εξαέρωσης της αξίας τους. Αντίθετα για την πλευρά των ευνοουμένων από τη ρύθμιση αυτή επαγγελματιών, έχει ληφθεί και λαμβάνεται σωρεία πλουσιοπάροχων μέτρων ενίσχυσής τους.
Η άποψη μας, που θεμελιώνεται στην εμπειρία μας τα τελευταία 40 και πλέον χρόνια, είναι ότι η αγορά αυτή αυτορυθμίζεται πολύ ταχύτερα και αποτελεσματικότερα μέσα από τη συνεννόηση των ενδιαφερομένων πλευρών, παρά από κάθε είδους κρατικές παρεμβάσεις, που, παρότι προσωρινές, αναπόφευκτα φέρουν μέσα τους το σπέρμα των μακροχρόνιων και καταστροφικών ενοικιοστασιακών πρακτικών του παρελθόντος, οι οποίες ερείπωσαν κυριολεκτικά το κτιριακό δυναμικό της χώρας μας…
Γι΄αυτό πιστεύουμε κε Πρόεδρε, κε Υπουργέ, ότι αντί για την παράταση του άδικου και επικίνδυνου αυτού μέτρου, η καλύτερη άμεση και αποτελεσματική παρέμβαση που μπορεί και πρέπει να κάνετε υπέρ των ενοικιαστών, είναι επιτέλους η δραστική εκλογίκευση της φορολογικής επιβάρυνσης των μικρομεσαίων ιδιοκτητών των μισθωμένων επαγγελματικών ακινήτων και όχι η συνεχής λήψη μονομερών μέτρων εις βάρος τους!
Στη διάθεσή σας για κάθε διευκρίνιση και συνεργασία
Ο Πρόεδρος Ο Γεν.Γραμματεύς
Στράτος Ι. Παραδιάς Τάσος Γ. Βάππας
Δικηγόρος Α.Π. – Πρόεδρος UIPI Δικηγόρος Α.Π. – υ.Δ.N.