Αρνητική ήταν τελικά η απάντηση της ΕΥΔΑΠ στα τεκμηριωμένα αιτήματα της ΠΟΜΙΔΑ τόσο ως προς τη σύναψη των νέων συμβάσεων υδροδότησης με τους ενοικιαστές των ακινήτων, χωρίς βεβαίως να απεμπολείται η τελική ευθύνη των ιδιοκτητών, όσο και για τον περιορισμό του χρόνου παραγραφής οφειλών στην πενταετία, όπως ισχύει σε όλο το δημόσιο τομέα. Η επιλογή αυτή, της διαιώνισης της «ομηρείας» των εκμισθωτών, σε αντίθεση με ότι ισχύει με την ΕΥΑΘ (Θεσσαλονίκη) και τις περισσότερες εταιρίες ύδρευσης της χώρας, έχει ως συνέπεια και τη διαιώνιση της «κουλτούρας» άρνησης ή αδιαφορίας μερίδας των ενοικιαστών για την συνεπή πληρωμή των λογαριασμών ύδρευσης. Μια πρακτική δηλαδή ιδιαίτερα επιζήμια και για τους ιδιοκτήτες, αλλά τελικά και για την ίδια την εταιρία...
Η ΕΥΔΑΠ αναφέρει στην απάντησή της και τις οδηγίες της ότι ο εκμισθωτής μπορεί να ταυτοποιηθεί στο ηλεκτρονικό κατάστημα e-EYΔ.Α.Π., οπότε θα ενημερώνεται για τις οφειλές του ενοικιαστή του. Ομως η ενημέρωση αυτή είναι κυριολεκτικά "δώρον άδωρον", αφού και στην περίπτωση αυτή, τα χέρια του εκμισθωτή είναι κυριολεκτικά δεμένα, καθώς οι υπηρεσίες της ΕΥΔΑΠ στην πράξη κωλυσιεργούν και δεν προχωρούν στην διακοπή υδροδότησης, ακόμη και εάν προσκομιστούν εξώδικα, αγωγές για οφειλές μισθωμάτων ή λήξης της μίσθωσης, ή ακόμη και δικαστικές αποφάσεις, αφού οι εκμισθωτές-ιδιοκτήτες είναι πραγματικοί "ομηροι" όχι μόνον για το ποσό των οφειλών από τους απλήρωτους λογαριασμούς, αλλά και από τις συνηθέστατες πλέον υδατοκλοπές και τις παράνομες επανασυνδέσεις. Όλα αυτά πρακτικά γίνονται πολύ καθυστερημένα αντιληπτά από τους ιδιοκτήτες-εκμισθωτές,όταν οι "οφειλές" τους έχουν διογκωθεί, φθάνοντας ακόμη και σε χιλιάδες ευρώ, ιδίως επί επαγγελματικών μισθώσεων, οπότε και αρχίζουν οι κατασχέσεις των περιουσιακών τους στοιχείων…
Η ΠΟΜΙΔΑ κατόπιν αυτού, προβληματίζεται εντονότατα για τις περαιτέρω ενέργειες στις οποίες θα προβεί προς κάθε κατεύθυνση, για την αντιμετώπιση της ανοικτής αυτής κοινωνικής πληγής.
Θετική ήταν όμως η ανταπόκρισή της ΕΥΔΑΠ στο να διατυπωθεί συνοπτικά τι πρέπει να γνωρίζει σήμερα κάθε ιδιοκτήτης αλλά και εκμισθωτής ακινήτου για τη σχέση του με την ΕΥΔΑΠ.
Το σχετικό κείμενο οδηγιών της ΕΥΔΑΠ έχει ως εξής:
8+1 ερωτήσεις για τη σχέση των ιδιοκτητών ακινήτων με την ΕΥΔΑΠ:
Είμαι ιδιοκτήτης ακινήτου που υδροδοτείται από την ΕΥΔΑΠ. Τι πρέπει να γνωρίζω για τη σχέση μου με την ΕΥΔΑΠ;
Η σχέση υδροληψίας υφίσταται πάντοτε μεταξύ της ΕΥΔΑΠ και του εκάστοτε ιδιοκτήτη του υδρευόμενου ακινήτου. Ο εκάστοτε ιδιοκτήτης του ακινήτου έχει όλες τις υποχρεώσεις και όλα τα δικαιώματα που αναφέρονται στον Κανονισμό Λειτουργίας του Δικτύου Ύδρευσης της Εταιρείας (www.eydap.gr).
Ποιες είναι οι υποχρεώσεις μου απέναντι στην ΕΥΔΑΠ, ως ιδιοκτήτης ακινήτου;
Οι υποχρεώσεις του ιδιοκτήτη ακινήτου περιγράφονται αναλυτικά στον Κανονισμό Λειτουργίας Δικτύου Ύδρευσης (www.eydap.gr). Ειδικότερα, πληροφορίες όπως, το ύψος και η ανάλυση της οφειλής, χρόνος και τρόπος εξόφλησής της, καθώς και - σε περίπτωση ληξιπρόθεσμης οφειλής - προσαυξήσεις/τόκοι που έχουν χρεωθεί, αποτυπώνονται στο έντυπο του λογαριασμού.
Μόλις αγόρασα ένα ακίνητο που υδροδοτείται από την ΕΥΔΑΠ. Τι πρέπει να κάνω;
Κάθε νέος ιδιοκτήτης υδρευόμενου ακινήτου έχει την υποχρέωση να δηλώσει στην ΕΥΔΑΠ την αλλαγή ιδιοκτησίας.
Πώς μπορώ να κάνω επικαιροποίηση των στοιχείων μου ως ιδιοκτήτης ακινήτου;
Η επικαιροποίηση των στοιχείων του ιδιοκτήτη γίνεται με την προσκόμιση του συμβολαίου ιδιοκτησίας ή του εντύπου δήλωσης στοιχείων ακινήτου (Ε9), ενώ για την καταχώριση των στοιχείων του ενοίκου απαιτείται η προσκόμιση της ηλεκτρονικής δήλωσης πληροφοριακών στοιχείων μίσθωσης ακίνητης περιουσίας (Μισθωτήρια Ακινήτων) από το TaxisNet. Η επικαιροποίηση των στοιχείων μπορεί να πραγματοποιηθεί στα Περιφερειακά Κέντρα της ΕΥΔΑΠ, στα ΚΕΠ καθώς και ηλεκτρονικά μέσω του www.eydap.gr.
Μόλις αγόρασα ένα ακίνητο που υδροδοτείται από την ΕΥΔΑΠ και διαπίστωσα ότι υπάρχουν ανεξόφλητες οφειλές.
Οι νέοι ιδιοκτήτες πρέπει να γνωρίζουν ότι οι οφειλές του ακινήτου βαραίνουν πάντα τον ιδιοκτήτη. Ακόμα και σε περιπτώσεις μεταβίβασης, οφειλές που υφίστανται μετά τη μεταβίβαση, βαραίνουν τον νέο ιδιοκτήτη.
Εκμισθώνω το ακίνητό μου. Τι πρέπει να κάνω;
Σε περίπτωση μισθωμένου ακινήτου, ο ιδιοκτήτης πρέπει να δηλώνει τη μισθωτική σχέση στην ΕΥΔΑΠ. Για την καταχώριση των στοιχείων του ενοίκου απαιτείται η προσκόμιση της ηλεκτρονικής δήλωσης πληροφοριακών στοιχείων μίσθωσης ακίνητης περιουσίας (Μισθωτήρια Ακινήτων) από το TaxisNet.
Ο μισθωτής του ακινήτου μου δεν πληρώνει τους λογαριασμούς της ΕΥΔΑΠ. Τι πρέπει να κάνω;
Η υποχρέωση παρακολούθησης του λογαριασμού ύδρευσης, σε επίπεδο συνέπειας του εκάστοτε μισθωτή έχει κριθεί από τα ελληνικά δικαστήρια ότι δεν αποτελεί δυσβάστακτη επιβάρυνση του ιδιοκτήτη ούτε μετακυλύει σε αυτόν ευθύνη της ΕΥΔΑΠ, καθώς ο ιδιοκτήτης αναλαμβάνει την ευθύνη φερεγγυότητας του μισθωτή του ακινήτου του με δέσμευση του τελευταίου μέσω του μισθωτηρίου συμβολαίου. Άλλωστε, προς τούτο νομιμοποιείται δικονομικά μόνο ο εκμισθωτής του ακινήτου για την είσπραξη πέραν των οφειλόμενων μισθωμάτων και των δαπανών επί των τελών και λογαριασμών κοινής ωφέλειας (άρθρο 645 - Κώδικας Πολιτικής Δικονομίας). Η ως άνω προβλεπόμενη ευθύνη, αφορά τη σχέση και ενοχή του ιδιοκτήτη ενώπιον της Ε.ΥΔ.Α.Π., χωρίς αυτό να αναιρεί τη δυνατότητά του να εγείρει τυχόν αξιώσεις αναγωγικά κατά τρίτων προσώπων (εν προκειμένω κατά των μισθωτών). Η Ε.ΥΔ.Α.Π., όπως είναι αυτονόητο, δε δύναται να υπεισέλθει στις σχέσεις μεταξύ ιδιοκτήτη και τρίτων, όπως μισθωτών, ούτε να αναλάβει πρωτοβουλίες πέραν των αρμοδιοτήτων της.
Μπορώ να ενημερώνομαι για τους λογαριασμούς του εκμισθωμένου ακινήτου μου;
Όσον αφορά στην παρακολούθηση του λογαριασμού από τον ιδιοκτήτη, ειδικά στην περίπτωση που αυτός δε διαμένει στο ακίνητο (για παράδειγμα σε περίπτωση μίσθωσης), η ΕΥΔΑΠ παρέχει σχετικές εναλλακτικές δυνατότητες ενημέρωσής του για καταναλώσεις και ληξιπρόθεσμες οφειλές, μέσω του site της ΕΥΔΑΠ, πραγματοποιώντας εγγραφή στο ηλεκτρονικό κατάστημα eΕΥΔΑΠ (www.eydap.gr) με τους κωδικούς Taxis.
Αν ο μισθωτής του ακινήτου δεν πληρώνει τους λογαριασμούς της ΕΥΔΑΠ, πώς εγώ ως ιδιοκτήτης προστατεύομαι;
Η ΕΥΔΑΠ, αναπτύσσοντας περαιτέρω ένα πλέγμα προστασίας για τους ιδιοκτήτες ακινήτων και για την καλύτερη πρόληψη υπέρογκων ανεξόφλητων λογαριασμών εκ μέρους μισθωτών σε μισθωμένα ακίνητα, βάζει σε προτεραιότητα στα προγράμματα διακοπών οφειλές μισθωμένων ακινήτων, ενώ, παράλληλα, ενημερώνει τον ιδιοκτήτη για την ένταξη της παροχής σε πρόγραμμα διακοπής υδροδότησης. Μάλιστα, η ΕΥΔΑΠ παρέχει τη δυνατότητα στον ιδιοκτήτη, εφόσον πληρούνται οι προϋποθέσεις, να προβεί σε αίτημα αφαίρεσης του μετρητή για λόγους ασφαλείας. Oι ιδιοκτήτες ακινήτων έχουν τη δυνατότητα, εφόσον ταυτοποιηθούν και γνωστοποιήσουν τα στοιχεία επικοινωνίας τους, να λαμβάνουν ηλεκτρονικές ενημερώσεις για ενέργειες που σχετίζονται με τις οφειλές των παροχών των ακινήτων τους (όπως: ένταξη σε πρόγραμμα διακοπής υδροδότησης λόγω οφειλών, ενημέρωση περί μη ανταπόκρισης σε απόφαση επί σχετικού αιτήματος για ρύθμιση οφειλών σε δόσεις, ενημέρωση περί έκδοσης πιστωτικού τιμολογίου λόγω αφανούς διαρροής, ενημέρωση περί επικείμενης ακύρωσης του προαναφερθέντος πιστωτικού σε περίπτωση μη τακτοποίησης της οφειλής). Στην περίπτωση ακύρωσης διακανονισμού μισθωμένου ακινήτου λόγω μη εξυπηρέτησής του, αποστέλλεται ενημερωτική επιστολή στον ιδιοκτήτη του ακινήτου.
Διαβάστε την πλήρη απάντηση της ΕΥΔΑΠ προς τα αιτήματα της ΠΟΜΙΔΑ