Aρθρο του Στέφανου Μάνου, Καθημερινή, 22.5.2019, www.kathimerini.gr
«Σύμφωνα με μελέτη του ΙΟΒΕ, η κατάργηση του συμπληρωματικού φόρου θα οδηγήσει σε (πρόσθετη) αύξηση του πραγματικού ΑΕΠ κατά 0,7% τη στιγμή που, με τα σημερινά δεδομένα, δεν αναμένεται αύξηση μεγαλύτερη από 1,9%. Επίσης, προβλέπεται αύξηση της απασχόλησης κατά 33.000 θέσεις εργασίας».
Γνωρίζετε ότι η ιδιοκτησία ακινήτου είναι τεκμήριο ύπαρξης εισοδήματος. Κατοικείτε σε ιδιόκτητη κατοικία, τεκμαίρεται ότι έχετε αντίστοιχα εισοδήματα και φορολογήστε αναλόγως. Με τον ίδιο τρόπο φορολογούνται τα ιδιόκτητα κότερα. Αν είστε ιδιοκτήτης κότερου τεκμαίρεται ότι έχετε αντίστοιχα εισοδήματα και φορολογήστε αναλόγως.
Και στις δύο περιπτώσεις η φιλοσοφία της φορολογίας είναι η ίδια: Η φορολογική αρχή δεν αναζητεί την ύπαρξη πραγματικού εισοδήματος, αλλά φορολογεί ακίνητα και κότερα στη βάση τεκμαιρόμενου εισοδήματος. Είτε υπάρχει εισόδημα, είτε όχι.
Η φορολογική ομοιότητα κατοικία-κότερο σταματάει εδώ. Για τα ακίνητα η πολιτεία θέσπισε επιπλέον τον ΕΝΦΙΑ που τα βαρύνει με βάση την αντικειμενική τους αξία και τον συμπληρωματικό φόρο του ΕΝΦΙΑ για όσους έχουν ακίνητα συνολικής αξίας μεγαλύτερης από 250.000 ευρώ.
Σημαντικό είναι να λάβετε υπόψη σας ότι και ο τεκμαρτός φόρος στα ακίνητα και ο ΕΝΦΙΑ στηρίζονται σε αξίες που δεν έχουν καμιά σχέση με τις πραγματικές εμπορικές αξίες, αλλά ανταποκρίνονται στην ολιγωρία, στις φθονερές ιδεοληψίες υπαλλήλων του ΥΠΟΙΚ και στις ύποπτες κατευθύνσεις των πολιτικών προϊσταμένων τους.
Το σύστημα είναι δύο φορές άδικο. Aδικο για όσους κατέχουν ακίνητο για πολλά χρόνια σε περιοχή όπου οι αξίες αυξήθηκαν πολύ ή το κληρονόμησαν πρόσφατα και τα εισοδήματά τους δεν ανταποκρίνονται στις σημερινές εμπορικές αξίες. Aδικο, όμως, επίσης διότι οι αντικειμενικές αξίες στις οποίες στηρίζεται η φορολογία δεν έχουν καμιά σχέση με την πραγματικότητα. Eτσι, ακίνητα με πραγματική εμπορική αξία 100 εμφανίζονται να έχουν αντικειμενική αξία 150 και άλλα, πάλι με πραγματική εμπορική αξία 100, εμφανίζονται με αντικειμενική αξία 10. Για τον υπολογισμό του συμπληρωματικού φόρου προστίθενται όλα τα ακίνητα κάθε φορολογουμένου με την αντικειμενική τους αξία είτε υπερτιμημένη είτε υποτιμημένη. Προστίθενται πορτοκάλια με μήλα και ό,τι προκύψει. Και ενώ η ευθυγράμμιση των αντικειμενικών αξιών με τις αγοραίες ήταν μνημονιακή υποχρέωση, η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ έχει κάνει ελάχιστα βήματα προς αυτή την κατεύθυνση για να αποφύγει το πολιτικό κόστος.
Πριν από λίγους μήνες, τον Νοέμβριο του 2018, ο ΙΟΒΕ δημοσίευσε μια λεπτομερή μελέτη για τη φορολογία των ακινήτων από την οποία προκύπτουν οι καταστρεπτικές συνέπειες για την ανάπτυξη και την απασχόληση που έχει ο συμπληρωματικός φόρος του ΕΝΦΙΑ.
Τον συμπληρωματικό φόρο πληρώνουν 450.000 φορολογούμενοι που διαθέτουν ακίνητα «αντικειμενικής» αξίας μεγαλύτερης από 250.000 ευρώ. Η μελέτη του ΙΟΒΕ ισχυρίζεται ότι η κατάργηση του συμπληρωματικού φόρου θα οδηγήσει σε (πρόσθετη) αύξηση του πραγματικού ΑΕΠ κατά 0,7% τη στιγμή που, με τα σημερινά δεδομένα, δεν αναμένεται αύξηση μεγαλύτερη από 1,9%. Η ίδια μελέτη προβλέπει αύξηση της απασχόλησης κατά 33.000 θέσεις εργασίας. Τέλος, η μελέτη αποδεικνύει ότι ο συνδυασμός αύξησης ΑΕΠ και απασχόλησης μηδενίζουν τις όποιες δημοσιονομικές απώλειες. Οι επιμελείς αναγνώστες μπορούν να διαβάσουν ολόκληρη τη μελέτη στην ιστοσελίδα του ΙΟΒΕ.
Αυτά είναι τα στοιχεία. Εδώ και χρόνια, πολύ πριν δημοσιευθεί η μελέτη του ΙΟΒΕ, υποστηρίζω την ανάγκη να καταργηθεί ο συμπληρωματικός φόρος. Αυτό επέβαλε η κοινή λογική. Η μελέτη του ΙΟΒΕ ήλθε απλώς να επιβεβαιώσει όσα η λογική υποδείκνυε.
Αναρωτήθηκα, πώς είναι δυνατόν ο υπουργός Οικονομικών, που σήμερα γνωρίζει τα συμπεράσματα της μελέτης, να μην προχωράει στην άμεση κατάργηση του συμπληρωματικού φόρου; Μα καλά, αναρωτήθηκα, δεν ενδιαφέρεται ο υπουργός Οικονομικών, με μια απλή κίνηση, να προκαλέσει αύξηση του ΑΕΠ κατά 1.250 εκατομμύρια ευρώ και της απασχόλησης κατά 33.000 θέσεις; Η αύξηση του ΑΕΠ θα ευνοήσει τους πολλούς, το ίδιο και η αύξηση της απασχόλησης. Βέβαια, μαζί με τους πολλούς και τους ανέργους θα ωφεληθούν και οι 450.000 πολίτες που πληρώνουν τον άδικο συμπληρωματικό φόρο. Οι κ. Τσίπρας και Τσακαλώτος προτιμούν να βλάψουν τους πολλούς προκειμένου να μην ωφελήσουν τους λίγους (450.000)!
Το παράδοξο είναι ότι και η Νέα Δημοκρατία, το φιλελεύθερο κόμμα, που στην κυβέρνηση Σαμαρά έκανε το λάθος να θεσπίσει τον συμπληρωματικό φόρο, δεν τολμά σήμερα να προτείνει την κατάργησή του όπως, επαναλαμβάνω, επιτάσσουν η λογική και το γενικό συμφέρον.
Γιατί αυτή η απαράδεκτη συμπεριφορά των μεν και των δε; Είναι ΣΥΡΙΖΑ και Ν.Δ. το ίδιο; Και τα δύο κόμματα υπόσχονται –ασαφώς– να μειώσουν τον ΕΝΦΙΑ (όχι όμως τον συμπληρωματικό φόρο) κατά 30%!
Στον ΣΥΡΙΖΑ υπάρχουν κομμουνιστές που στο όνομα της ιδεολογίας τους είναι πρόθυμοι, όπως είπα, να βλάψουν τους πολλούς προκειμένου να μην ωφελήσουν τους λίγους. Στη Ν.Δ. όμως φοβούνται να υποσχεθούν να κάνουν το σωστό για τους πολλούς, μήπως οι κομμουνιστές τούς κατηγορήσουν ότι ωφελούν τους λίγους;
Ο κ. Βαρδινογιάννης, ο κ. Λάτσης, ο κ. Κόκκαλης, η κ. Αγγελοπούλου, η κ. Παναγοπούλου πληρώνουν ασφαλώς μεγάλο συμπληρωματικό φόρο για τα ακίνητά τους. Το εισόδημά τους βαρύνεται επίσης με τεκμήριο για τα μεγάλα ακίνητά τους και τα μεγάλα κότερά τους.
Η Ν.Δ. θα τιμωρήσει 450.000 φορολογουμένους με τον συμπληρωματικό φόρο για να μην κατηγορηθεί από τους κομμουνιστές του ΣΥΡΙΖΑ ότι ευνοεί τους πολύ πλουσίους όπως είναι οι κ.κ. Βαρδινογιάννης, Λάτσης, Κόκκαλης, Αγγελοπούλου και Παναγοπούλου;
450.000 φορολογούμενοι αδικούνται άγρια από τον ΣΥΡΙΖΑ και τη Ν.Δ. με τον συμπληρωματικό φόρο. Δεν αδικούνται μόνο αυτοί, αλλά ολόκληρος ο ελληνικός λαός, που καταδικάζεται να ζει σε μια οικονομία που δεν αναπτύσσεται και δεν προσφέρει ευκαιρίες απασχόλησης.
ΣΥΡΙΖΑ και Ν.Δ. δεν πρέπει να ξεχνούν ότι όποιος κερδίσει τους 450.000 αδικημένους του συμπληρωματικού φόρου αλλάζει εντελώς τα δεδομένα στην επόμενη Βουλή...
* Ο κ. Στέφανος Μάνος είναι πρώην υπουργός.